Яндекс.Метрика

Motorblok

We controleren de motorblok met een optische test op breuken of beschadigingen.

Vervolgens spannen we de motorblok in op onze lijnboorbank waar we controleren of zowel de krukashoofdlagerlijn als nokkenaslagerlijn nog steeds 100% in orde zijn. Wanneer deze lijnen niet goed zijn, bewerken we deze op de machine tot een perfecte passing door middel van lijnboren.

In het laatste onderdeel van het controleproces checken we de motorblok op vlakheid. Vlakheid is van cruciaal belang als we de cilinderkop terug monteren op de motorblok. Oneffenheden kunnen lekken of compressieverlies veroorzaken.

Het afvlakken van de motorblok gebeurt bijna bij elke motor. Met een speciaal daarvoor uitgeruste machine vlakken we het motorblok opnieuw af tot een 100% vlak oppervlak. We zorgen ervoor dat er zo weinig mogelijk materiaal wordt weggevlakt, maar dat we toch een perfecte vlakheid bekomen.

Deze vlakmachine kan verschillende groottes van motoren bewerken, variërend van 4 – 6  cilinders in lijn tot V6 - V8 - V10 - V12 of zelfs V16 motoren.

Niet alleen is deze machine geschikt voor het afvlakken van motoren, maar kan het ook motoren met vaste cilinderwanden boren naar overmaat ofwel een cilindervoering insnijden in de draagkanten.

Motoren met droge cilindervoeringen voorzien we opnieuw met voeringen door middel van een perspassing. Nadien boren en honen we de blok om een 100% passing te garanderen.

Blokken met natte voeringen worden voorzien van nieuwe cilindervoeringen tijdens de montage van de motor.